ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΥΠ.ΠΟ.Α. ΓΙΑ ΤΟ Ε.Μ.Σ.Τ.




Το Σωματείο Εργαζομένων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καταγγέλλει την υπαναχώρηση της υπουργού Πολιτισμού από την προηγούμενη θέση της σχετικά με την οριστική επίλυση του στεγαστικού ζητήματος του Ε.Μ.Σ.Τ. Σε τροποποίηση του Νομοσχεδίου για την ίδρυση του «Κέντρου Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ» διαπιστώσαμε ότι αντί για την οριστική διευθέτηση του ζητήματος με τη μεταβίβαση από την Αττικό Μετρό Α.Ε. στο Ε.Μ.Σ.Τ. της ιδιοκτησίας του κτιρίου του Φιξ προβλέπεται η δωρεάν παραχώρησή του για είκοσι έτη. Το μόνο θετικό αυτής της ρύθμισης είναι ότι το Ε.Μ.Σ.Τ. θα σταματήσει να πληρώνει το ετήσιο μίσθωμα της τάξης των 40.000 ευρώ και δεν θα χρειαστεί να καταβάλει το 50% των εσόδων από μισθώσεις εντός του κτιρίου (εστιατόριο, καφέ κλπ.). Ταυτόχρονα όμως μειώνεται και ο χρόνος παραχώρησης κατά  δέκα χρόνια: ενώ το 2000 ορίστηκε ότι η παραχώρηση λήγει το 2050, με βάση την πρόβλεψη της τωρινής τροπολογίας ημερομηνία λήξης είναι το 2040.

Αυτό όμως που παραμένει σκανδαλώδες είναι ότι ένα τέτοιας ιστορικής σημασίας κτίριο, για την ανασκευή του οποίου δαπανήθηκαν από το ελληνικό δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση 40.000.000 ευρώ ώστε να μπορεί να στεγάσει το Ε.Μ.Σ.Τ., θα αποτελεί ιδιοκτησία μιας ανώνυμης εταιρείας. Επιπλέον λόγω  της οικονομικής αστάθειας ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος το Μουσείο –μετά την εικοσάχρονη περιπέτειά του– να μείνει εκ νέου άστεγο, και επομένως να βρεθεί στα χέρια ιδιωτών μέσω του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.

Την ίδια ώρα με μεγάλη μας λύπη διαπιστώνουμε ότι η υπουργός Πολιτισμού δεν υλοποιεί τις δεσμεύσεις που πήρε απέναντι στους εργαζόμενους και στους δημοσιογράφους στη συνέντευξη τύπου στις 24 Φεβρουαρίου 2020 για την άμεση τοποθέτηση διευθυντή, την εφαρμογή του οργανογράμματος, την αναθεώρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας (Ε.Κ.Λ.) και την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Αντιθέτως, δρομολογείται μια ανάθεση      «Ανάλυσης λειτουργίας του Μουσείου.» στην ιστορικό τέχνης, μουσειολόγο και επιμελήτρια κυρία Κατερίνα Γρέγου, το όνομα της οποίας έχει ακουστεί κατ’ επανάληψη στα Μ.Μ.Ε. (και όχι μόνο) για τη θέση της επόμενης διευθύντριας του Ε.Μ.Σ.Τ. Δημιουργούνται λοιπόν μια σειρά από ερωτήματα:

  • Ποιο ακριβώς θα είναι το αντικείμενο αυτής της  «Ανάλυσης της λειτουργίας του Ε.Μ.Σ.Τ.»; Πώς είναι δυνατόν να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη, αφού προβλέπεται να γίνει μέσα στο διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου; Θα επεκτείνεται και πέρα από τα επιστημονικά αντικείμενα της κυρίας Γρέγου; Θα εμπεριέχει και θέματα που αφορούν το κτίριο ή το προσωπικό του Ε.Μ.Σ.Τ.; Στη βάση ποιών επιστημονικών προσόντων και ποιας διοικητικής εμπειρίας θα κληθεί να αναλύσει τη λειτουργία του Ε.Μ.Σ.Τ.;

  • Ποια είναι η σκοπιμότητα μιας τέτοιας ανάθεσης, εφόσον έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη βιωσιμότητας του Ε.Μ.Σ.Τ. – κάτι που αποτελούσε βασική προϋπόθεση για τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος;

  • Ποια θα είναι η διαδικασία ανάθεσης και ποιο το τίμημά της; Θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία; Για παράδειγμα, θα υπάρξει πρόσκληση ενδιαφέροντος προς άλλους αναγνωρισμένους επιστήμονες του κλάδου;

  • Γιατί δεν ανατίθεται αυτό το έργο στον νέο διευθυντή/ντρια του Ε.Μ.Σ.Τ. (εφόσον κάτι τέτοιο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των καθηκόντων του/της) με τη συνδρομή των υπηρεσιών του ίδιου του Μουσείου; Γιατί επιλέγεται να δαπανηθεί πέρα από την προβλεπόμενη για τη συγκεκριμένη θέση μισθοδοσία και ένα επιπλέον ποσό, ειδικά τη στιγμή που οι άνθρωποι του πολιτισμού δοκιμάζονται σκληρά από την απουσία καθολικών μέτρων οικονομικής τους στήριξης;  


  • Οι εργαζόμενοι του Ε.Μ.Σ.Τ έπειτα από ομόφωνη απόφαση  της Γενικής Συνέλευσης του Σωματείου μας αρνούμαστε να νομιμοποιήσουμε με τη συμμετοχή μας μια τόσο σαθρή διαδικασία.
    Καλούμε την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α. να αναλάβει επιτέλους τις ευθύνες της και να ορίσει άμεσα τον νέο διευθυντή/τη νέα διευθύντρια του Ε.Μ.Σ.Τ. Θα καλωσορίσουμε το πρόσωπο που θα στελεχώσει αυτή τη θέση και θα συνδράμουμε με όλες μας τις δυνάμεις στο δύσκολο έργο του.

    Σωματείου Εργαζομένων Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης